Kirkon perinteet

Kirkon perinteet ovat muodostuneet rikkaaksi satojen vuosien kirkollisen elämän myötä. Kirkolliset perinteet elävät esimerkiksi kirkkovuoden kulussa, kirkkorakennuksissa, musiikissa, esineistössä, liturgiassa, siis kaikessa siinä mitä seurakuntaelämässä on vuosisatojen aikana eletty.

Joulu ja pääsiäinen rytmittävät suomalaista elämänmenoa ja näkyvät katukuvassa monin tavoin. Yhtäältä myös helatorstailla, helluntailla ja juhannuksella on oma merkityksensä. Mistä juhlapyhät kertovat? Miksi niitä juhlitaan? Juhlapyhät ja niihin valmistautuminen avautuvat uudella tavalla, kun tuntee niiden taustan ja merkityksen.

Kristillisen kirkon toimintaa ohjaa kirkkovuosi. Se alkaa aina ensimmäisestä adventista ja viimeinen kirkkovuoden pyhä on tuomiosunnuntai. Kirkkovuosi antaa sisällön seurakuntien ja kirkon toiminnalle. Jokaiselle sunnuntaille ja kirkolliselle juhlalle on omat raamatuntekstinsä ja rukouksensa. Kirkkovuoden merkittävimpien ajankohtien, joulun ja pääsiäisen lisäksi erityishuomion saa helluntai.

Löydät sivulta linkkejä, joiden avulla voit perehtyä aiheeseen paremmin.

Liturgiset värit

Jumalanpalveluksen tekstiilien värit viestivät siitä, mitä kirkkovuoden aikaa kulloinkin eletään.  Kirkon viisi väriä ovat: vihreä, violetti, valkoinen, punainen ja musta.

Niiden merkityksestä voit lukea lisää tästä linkistä.

Messu eli ehtoollisjumalanpalvelus

Messu koostuu neljästä osasta, joista ensimmäisessä liturgi ja seurakunta tervehtivät toisiaan ja kääntyvät yhdessä Jumalan puoleen synnintunnustuksessa. Hän vastaa meille synninpäästöllä.
Anteeksiannon sanojen jälkeen on vuorossa ylistys, keventynein sydämin kiitollisina anteeksiannosta.

Olemme valmiita toiseen osaan, jossa kuulemme Jumalan sanaa Raamatusta ja saarnassa. Näiden jälkeen ylistämme Jumalaa Hänen pelastavasta työstään lausumalla uskontunnustuksen.
Yhteisessä esirukouksessa tuomme Jumalalle arjen asiamme, pyyntömme ja kiitoksemme.

Olemme ravinneet sydäntämme ja mieltämme. Seuraavaksi on aika käydä yhteiselle ehtoolliselle, joka ravitsee koko ihmistä.

Päätteeksi vielä kiitämme ja saamme siunauksen kotimatkallemme ja tulevaan viikkoon.

Lisätietoa messun kulusta tästä linkistä.

virpomavitsa