Tietoa Leppävirran seurakunnasta

Leppävirran seurakunta on perustettu 1639, kun Kuopion seurakunta jaettiin kahtia 4.6. 1639. Eteläisestä osasta muodostui Leppävirta, jonka ensimmäiseksi kirkkoherraksi nimettiin Kuopion kappalainen Matthias Henrici Montanus.

Leppävirran seurakunta on toiminnaltaan vireä ja aktiivinen. Sen erityisenä ilonaiheina ovat mm. aktiivinen vapaaehtoisten joukko, monipuolinen kuorotoiminta ja vilkas varkkarikerhotoiminta. Vapaaehtoistoiminnasta lisätietoa tästä.

Seurakunnan pitäjän keskustassa oleva kirkko on historian neljäs. Se valmistui 1846. Kirkon historiasta enemmän löytyy tästä. Jumalanpalveluksiin kokoonnutaan myös Näädänmaan kyläkirkkoon ja Sorsakosken Koskentuvalle. Paljon kokoavaa toimintaa on seurakunnan Vanhassa pappilassa.

Seurakunnassa on v. 2022 lopun tilaston perusteella 6999 jäsentä, mikä on n. 78% pitäjän väestöstä.

Kirkollisveroprosentti on 1,6.