Häät, vihkiminen

Parisuhde on ainutlaatuinen ja elämää rikastuttava lahja. Avioliitossa voimme turvallisesti opetella elämään yhdessä ja jakamaan myös syvimpiä pelkojamme ja unelmiamme.

Avioliitto on Jumalan ihmiselle antamana tehtävänä Hänen erityisessä suojeluksessaan, ja kirkollisessa avioliittoon vihkimisessä keskeisintä onkin Jumalan siunauksen pyytäminen liitolle. Alttarilta lähdetään yhteiseen elämään aviopuolisoina, seurakunnan rukousten kannattelemina ja Jumalan siunaamina. Tähän siunaukseen voi turvata myös suhteen vaikeissa vaiheissa.

Vihkivalmistelut

Avioliiton esteiden tutkinta

Avioliittoon aikovien on yhdessä pyydettävä avioliiton esteiden tutkintaa ennen vihkimistä. Avioliiton esteiden tutkinnan tarkoitus on varmistaa, että avioliitolle ei ole lainmukaisia esteitä.

Avioliiton esteiden tutkinnan voi tehdä myös verkossaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Vihkipaikan ja -papin varaaminen

Voit aloittaa vihkijärjestelyt soittamalla kirkkoherranvirstoon tai käymällä paikan päällä Keskustelussa sovitaan vihkiaika, -paikka sekä pappi ja kanttori. Kirkko kannattaa varata hyvissä ajoin, jotta vihkiminen onnistuu toivomanasi päivänä. Voit esittää toivomuksen myös vihkivästä papista.

Kuulutukset kirkossa ja lehdissä

Seurakuntavirastossa sovitaan myös, missä kirkossa ja milloin vihkiparin avioliittoaikomus luetaan. Kirkossa kuuluttaminen ei ole pakollista, mutta siinä myös seurakunta liittää avioliittoon aikovat esirukouksiinsa. Vihkimisen jälkeen vihittyjen nimet julkaistaan myös paikallislehdessä, mikäli vihkipari niin tahtoo.

Avioliiton siunaaminen

Jos teidät on vihitty maistraatissa, voitte pyytää avioliitollenne siunausta evankelisluterilaisen perinteen mukaisesti. Tilaisuus muistuttaa kirkollista vihkimistä. Avioliiton siunaaminen on yleistä kansainvälisissä avioliitoissa tai silloin, kun toinen puolisoista ei ole minkään kristillisen kirkon jäsen. Lue lisää kirkon verkkosivuilta.

Avioliiton siunaamishetkestä sovitaan kuten vihkimisestäkin. Aloittakaa siis asioimalla kirkkoherranvirastossa.

Minä Sinua rakastan, tiedän sen.
Se ei ole vain hetken huumaa.
Se on nuotion hehku hiljainen
ja roihua polttavan kuumaa.

Se ei sammu, kun sammuvat hallayöt,
se ei kuole, kun maassa on routa.
Se kestää arjet ja pehmeät yöt,
se kestää, on myrsky tai pouta.

Minä Sinua rakastan, katsohan,
kuinka kirkkaasti tuikkivat tähdet.
Joka päivä ne Sinulle lahjoitan,
jos kanssani matkalle lähdet.

Ja kun kuljemme raskain askelin,
ja aika tuo murheita tupaan,
pidän kädestä Sinua silloinkin,
yhä Sinua rakastaa lupaan.

Minä Sinua rakastan silloinkin,
jos ehdimme korkeaan ikään.
Olet edelleen minulle suloisin,
ei hellyyttä sammuta mikään.

Mitä siitä, jos ryppyjä poskiin saat,
taikka kumaraan selkäsi taipuu.
Kun näen silmäsi kirkkaat ja kuulakkaat,
taas polvilleen rakkaus taipuu.

-Anne-Mari Kaskinen

Rukoushetki vuosipäivänä

Haluaisitteko juhlistaa parisuhdettanne rukoushetkellä? Esimerkiksi avioliiton vuosipäivänä voitte järjestää rukoushetken, jossa kiitetään yhteisestä elämästä ja pyydetään siunausta tuleviin vuosiin. Rukoushetken voitte viettää perhepiirissä, mutta voitte kutsua siihen myös seurakunnan työntekijän. Rukoushetkeä voi viettää yhtä hyvin kotona kuin kirkossa tai kappelissa.

Jos haluatte mukaan seurakuntamme työntekijän, sopikaa rukoushetken valmisteluista kirkkoherranvirastossa.

Hääpari tulossa alttarilta

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Mikäli avioliittonne on solmittu aiemmin Digi- ja väestötietovirastossa, se voidaan siunata kirkossa tai muussa toivomassanne paikassa. Avioliiton siunaaminen muistuttaa hyvin paljon kirkollista vihkimistä. Mutta nyt siunausta pyydetään jo solmitulle avioliitolle.

Avioliiton siunaaminen

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku