Kodin siunaus

Kodin siunaaminen on vanha kristillinen tapa. Kotia siunattaessa kiitetään kodista ja pyydetään siunausta sen asukkaille ja vieraille. Kodin siunaus on on puhutteleva ja lämminhenkinen uuden tai uudistetun asuinpaikan juhlahetki kodin asukkaille ja heidän omaisillen ja ystävilleen.

Rukoushetken voi yhdistään esimerkiksi tupaantuliaisiin tai kotona vietettävään lapsen kastetilaisuuteen, avioliittoon vihkimisen yhteyteen tai muuhun juhlaan. Siunaus voidaan pitää myös kirkossa olleen kastetoimituksen jälkeen tai se voi olla osa kastetoimitusta rukouksen muodossa.

Kun haluat kodillesi siunauksen, ota yhteyttä kirkkoherranvirastoon (040 176 3555) papin varaamista varten.

Uuden kodin siunaus

Rakas taivaallinen Jumala,
siunaa tämä uusi kotimme,
johon alamme kasvattaa elämäämme.
Anna näiden seinien sisälle onnen hehkua,
ilon pisaroita, yhteistä tahtoa ja riittävästi erillisyyttä.
Anna anteeksiantoa ja rakastavaa tunnelmaa,
rakentavaa riitelyä ja nopeaa sovintoa.
Asu kanssamme,
tuo kotiimme hyvä henki.

(rukouksen laatinut Meri-Anna Hintsala)

Psalmista 91

Se, joka asuu Korkeimman suojassa ja yöpyy Kaikkivaltiaan varjossa,
sanoo näin: "Sinä, Herra, olet linnani ja turvapaikkani. Jumalani, sinuun minä turvaan."
Hän levittää siipensä yllesi, ja sinä olet turvassa niiden alla. Hänen uskollisuutensa on sinulle muuri ja kilpi.
 Sinun turvanasi on Herra, sinun kotisi on Korkeimman suojassa.

Kodinsiunaus: pappi ja perhe olohuoneessa