Yhteisvastuu logo

Yhteisvastuu auttaa nuoria Suomessa ja maailmalla.
Vuonna 2024 avun vievät perille HelsinkiMissio, Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnat ja Kirkon Ulkomaanapu.

Auta nuoria kohti valoisampaa tulevaisuutta Suomessa ja maailmalla

Vuonna 2024 Yhteisvastuu auttaa nuoria, jotka kokevat syvää yksinäisyyttä tai ovat vaarassa syrjäytyä, menettää elämänhallintansa tai mahdollisuutensa hyvään elämään Suomessa ja maailmalla. Kotimaassa tuotot ohjataan HelsinkiMission ja Suomen evankelis-luterilaisten seurakuntien kautta yksinäisille nuorille. Yksinäisyys on ahdistava, yksilöllinen kokemus ulkopuolisuudesta ja erillisyydestä. Tällä hetkellä yläkoulun ja toisen asteen opiskelijoista noin 14 % kokee yksinäisyyttä.

Kirkon Ulkomaanapu (KUA) auttaa maailman katastrofialueilla esimerkiksi mahdollistamalla lasten ja nuorten koulunkäyntiä sekä ammatillista koulutusta. Vuonna 2024 kampanjan esimerkkikohteena on Uganda. KUA työskentelee Ugandassa kuudella pakolaisasutusalueella.
Koulutushankkeiden avulla edistetään koulutuksen saatavuutta mm. rakentamalla uusia luokkahuoneita sekä jakamalla oppimateriaaleja ja hygieniapakkauksia. Koulutuksen laatua parannetaan opettajankoulutuksella sekä tarjoamalla psykososiaalista tukea ja opinto-ohjausta.

Auta ja lahjoita.

Lahjoita oman seurakuntasi yhteisvastuukeräykseen

MobileBay: 16988

Netin kautta: yhteisvastuu.fi/leppavirta

Aktia FI82 4055 0010 4148 41
Nordea FI16 2089 1800 0067 75
OP FI14 5000 0120 2362 28
Käytä viitenumeroa 306267

kirkkopalvelujen keräysluvat

RA/2020/639 ja ÅLR/2022/9229

Yhteisvastuu

Yhteisvastuu on vuosittainen keräys, jolla tuetaan kotimaan ja ulkomaisia kohteita, osa keräyssummasta jää oman seurakunann hyväksi

60 % tuotosta ohjataan vuosittain Kirkon Ulkomaanavun välityksellä katastrofiapuun, 20 % Kirkon diakoniarahaston kautta myönnettävään taloudelliseen apuun hädässä oleville Suomessa ja 20 % paikallisseurakuntien tekemään avustustyöhön. Kirkon diakoniarahaston kautta autetaan vähävaraisia sekä yllättävän elämänkatastrofin, kuten tulipalon tai vakavan sairauden vuoksi vaikeaan taloudelliseen tilanteeseen joutuneita ihmisiä.

Jokaisesta lahjoitetusta eurosta noin 80 % käytetään avustustyöhön ja loput keräyksen vaikuttamistoimintaan, viestintään, varainhankintaan sekä keräyksen yleishallintoon.

Joka kevät Yhteisvastuun reilut 35 000 vapaaehtoista arkienkeliä lähtevät liikenteeseen keräyslistojen ja -lippaiden kanssa. Keräykseen osallistuvat kaikki Suomen ev. lut. seurakunnat. Keräys järjestetään helmi-huhtikuussa, mutta keräyslupa on voimassa ympäri vuoden.

Vuoden 2023 Kirkkopalvelujen keräysluvat RA/2020/639 ja ÅLR/2022/9229.

Keräyksen suojelijana toimii tasavallan presidentti.

Yhteisvastuu juliste. tekstillä välittämisen kansanliike.

Ota yhteyttä!

Diakoni, toistaiseksi virkavapaalla. Viransijaisena Minna Havukainen p. 040 581 1282, minna.havukainen@evl.fi

Yhteisvastuusukat

Voit neuloa Niina Laitisen suunnittelemat ja kuvaamat sukat tämän ohjeen mukaan.