Sururyhmä

Sururyhmä on ohjattu vertaistukiryhmä läheisensä menettäneelle.

Surun jakaminen ja yhdessä käsitteleminen voi tuoda lohtua ja auttaa eteenpäin. Sururyhmä perustuu keskinäiseen kokemusten jakamiseen sekä vertaistukeen.

Sururyhmään kannattaa osallistua muutama kuukausi läheisen kuoleman jälkeen tai sitten kun on valmis käsittelemään ja jakamaan asiaa ryhmässä.

Sururyhmiä järjestetään 1 kevät- ja 1 syyskaudella. Ryhmään osallistujilta edellytetään sitoutumista ryhmän kokoontumisiin, joita on 4 kpl.

Seuraava sururyhmä alkaa 27.3.2024

Ryhmä on suljettu eli ilmoittautumisajan päätyttyä ja ryhmän alettua uusia ryhmäläisiä ei voida enää ottaa mukaan. Ryhmän vetäjinä ovat seurakuntamme diakonit.

Lisätiedustelut Elisalta 040 705 4642

Ilmoittautuminen  https://www.leppavirranseurakunta.fi/web/forms/shared/-/form/132336902

Kynttilälyhty pimeässä yössä.

Suru

Yksin on vaikea jakaa surua. Papit ja diakoniatyöntekijät tavoittaa seurakuntavirastolta ja he saapuvat sovittaessa myös kotiin jakamaan surun taakkaa. Nouseepa tunne läheisen menettämisestä, työttömäksi jäämisestä tai ihmissuhteiden ongelmista, älä jää surussasi yksin vaan pyydä apua. Olemme sinua varten.

Kun suru koskettaa useita tai yllättäen, keskustelun tarve on suuri ja kysymyksiä monta. Seurakunnan kriisityötä tehdään siellä, missä apua tarvitaan: kouluissa, työpaikoilla ja kodeissa.

Jumala itse on heidän luonaan
ja hän pyyhkii heidän silmistään
joka ainoan kyyneleen.
- Joh. ilm. 21: 3-4

Älä jää yksin vaikeiden tunteiden kanssa, vaan hae itsellesi ja läheisillesi keskusteluapua. Keskusteluapua ammatti-ihmisten kanssa saat oman kuntasi kriisipalveluiden kautta. Myös seurakunnan työntekijät ovat valmiita kuuntelemaan ja keskustelemaan kanssasi.

Itsemurhan tehneen läheiset kohtaavat vaikeita kysymyksiä

Mieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat. Tukea vaikeaan tilanteeseen saa esimerkiksi seurakunnan diakoniatyötekijöiltä tai papeilta.

Apua elämän kriiseihin

Kuoleman koskettaminen paljastaa elämän rajallisuuden. Omien läheisten lisäksi tukea antaa myös seurakunta.

Kuoleman jälkeen on toivoa