Nuoria uimassa

Rippikoulu

Rippikoulu on seurakunnan järjestämää kasteopetusta. Rippikoulussa nuoret tutustuvat kirkon yhteiseen uskoon ja elämään seurakuntayhteydessä. Rippikoulu kutsuu pohtimaan omaa suhdetta kolmiyhteiseen Jumalaan.

Rippikoulu käydään tavallisesti sinä vuonna, jona nuori täyttää 15 vuotta.

Rippikoulua käydään noin vuosi ja se sisältää seurakuntaan tutustumista, kristilliseen oppiin syventymistä, jumalanpalveluskäyntejä ja huipentuu noin viikon mittaiseen leirijaksoon.

Leirijakson päätteeksi vietetään konfirmaatiojuhlaa kirkossa. Konfirmaatiossa nuoresta tulee täysivaltainen seurakunnan jäsen. Konfirmaatio antaa oikeuden kummin tehtävään ja osallistua itsenäisesti ehtoolliselle sekä olla täysi-ikäisenä ehdokkaana seurakuntavaaleissa.

Leppävirran seurakunta järjestää vuonna 2024 kolme rippileiriä. Leirit pidetään Harjulan leirikeskuksessa. Ilmoittautumislomakkeen voit tulostaa tästä linkistä ja toimittaa 6.10. mennessä kirkkoherranvirastoon.

I-leiri 3. - 9.6., konfirmaatio 16.6. Leirikirjeen löydät tästä

II-leiri 11. - 17.6., konfirmaatio 23.6. Leirikirjeen löydät tästä

III- leiri 29. -  5.7., konfirmaatio 7.7. Leirikirjeen löydät tästä

Tällä hetkellä on käynnissä seurakuntaan tutustumisjakso. Rippikoulukorttiin saa merkintöjä jumalanpalveluksista, kirkollisista toimituksista ja seurakunnan tilaisuuksista. (Huom. ei lippukonserteista, kuten 18.12. Suvi Teräsniskan konsertti)

Miksi rippikoulu?

Kastetilaisuudessa vanhempasi ja kummisi ovat yhteen ääneen lausuneet uskontunnustuksen. Rippikoulussa tutustutaan uskon sisältöön ja konfirmaatiossa sama uskontunnustus lausutaan itsenäisenä kristittynä. Rippikoulu on siis kirkon kasteopetusta. Rippikoulu käydään yleensä sen kalenterivuoden aikana, jolloin nuori täyttää 15 vuotta.

Mikäli sinua ei ole kastettu ja haluat osallistua rippikouluun, olet lämpimästi tervetullut! Kaste voidaan toimittaa rippikoulun aikana. Mikäli haluat, voit osallistua myös pelkästään rippikoulun ilman konfirmaatiota.

Rippikoulu antaa oikeuden seurakunnan jäsenelle

- kirkolliseen avioliittoon vihkimiseen
- osallistua konfirmaatioon

Konfirmaatio antaa oikeuden seurakunnan jäsenelle

- osallistua itsenäisesti ehtoolliselle
- toimia kummina
- tulla vihityksi kirkon hengellisiin virkoihin
- olla seurakuntavaaleissa ehdolla 18-vuotiaana

Rippikoulumme tavoitteena

on, että nuori voisi:

-  vahvistua uskossa kolmiyhteiseen Jumalaan, johon hänet on Pyhässä kasteessa liitetty
   - kasvaa rakkaudessa lähimmäisiinsä
   - elää rukouksessa ja löytää paikkansa kristittynä tässä elämässä ja seurakunnassa

nuoria konfirmaatiossa albat päällä

Rippikoulukortti

Seurakuntaan tutustumisjakson ajaksi leiriläinen saa oman rippikoulukortin, johon kerätään merkintöjä eri tilaisuuksista. Kortista tulee pitää hyvä huoli, koska siihen kertyviä käyntejä ei kirjata muualle.

Rippikoulukortti on passi leirille, kannattaa täyttää sitä ahkerasti jo syksystä alkaen. Näin keväällä ei tule kiire saada korttia täyteen ennen viimeistä palautuspäivää.

Tästä voit avata ohjeen rippikoulukortin täyttöön ja käyttöön.

Savuttomuus ja päihteettömyys

Kaikki leirimme ovat savuttomia ja päihteettömiä. Mikäli poltat tupakkaa tai sähkötupakkaa tai käytät nuuskaa, mieti huoltajiesi kanssa, miten selviydyt parhaiten ilman tupakkaa koko leirin ajan.

Leirit ovat myös päihteettömiä. Eli alkoholin ja huumaavien aineiden käyttö leirin aikana on kielletty. Kiellon rikkomisesta seuraa yhteydenotto kotiin ja leirin joutuu mahdollisesti keskeyttämään.

Kännykät

Leirillämme kännykät ovat käytössä vain rajoitetusti.  Kännykät kerätään talteen leirin alussa ja päivän aikana on pari keskitettyä aikaa, jolloin kännykkänsä saa käyttöön. Yön ajan kännykät lepäävät omassa rauhassaan. Näin rauhoitamme oppimistilanteet ja yöunet paremmin.

Samalla voi opetella, mitä on olla ilman kännykkää.