Työ ja kutsumus,

Leppävirran kotiseutumuseo, Savonkatu 28

Lähes vastapäätä kunnantaloa on kotiseutumuseo. Museon edessä on 2 muistomerkkiä kulttuuritoimijoista: Kansanrunouden keräilija, kirkkoherra J. Alopaeus ja kulttuurivaikuttaja, kansanedustaja Tilda Löthman-Koponen. Jälkimmäisen mukaan on nimetty kunnan kirjastoauto.

Muita kirkonkylällä muistolaatalla muistettuja henkilöitä ovat ministeri Pentti Pekkarinen ja valtiopäivämies Otto Johannes Lundson (laatat kunnantalon seinässä), Mannerheimin ristin ritari 68, Aarre Alfred Voutilainen  (laatta on Kivelän koulun ruokalan seinässä, rakennus on alun perin toiminut Suojeluskunta-talona.)

Ensimmäinen kutsumus

Elämänkaaresta suuren osan vie työelämä. Työtä on monenlaista ja luterilaisen ajattelun mukaan kaikki rehellinen työ on arvokasta. Työ on parhaimmillaan kutsumustyötä sekä Jumalan ja lähimmäisen palvelemista. Myös harrastustoiminta voi olla kutsumustehtävä.

Ensimmäinen kutsumus ihmiselle ja ihmiskunnalle esitetään jo Raamatun alkulehdillä, luomiskertomuksessa. Siinä Jumala luo maailman hyväksi. Mutta hän ei jätä maailmaa oman onnensa varaan, vaan antaa ihmiselle tehtävän: hän kutsuu ihmisen työtoveriksi ”viljelemään ja varjelemaan” Jumalan luomakuntaa. Tämä on ihmisen peruskutsumus, ajallinen kutsumus, jokaisen ihmisen kutsumus. Jumala kutsuu meitä huolehtimaan luomakunnasta, rakentamaan oikeudenmukaista yhteiskuntaa ja pitämään huolta toisistamme.

Tämä kutsumus on elinikäinen ja sopii kaikenikäisille, työssäkäyville, työttömille, eläkeläisille, kaikille.

Punainen puurakennus, oven päällä teksdti museo.
Kuvalähde: Wiikimedia Commons

Kutsumuksen virsi