Jumalasuhde

Kirkko, Kirkkokaari 1.
Leppävirran 175-vuotias (v. 2021) kirkko sijaitsee komealla paikalla keskellä kylää. Sitä ei voi olla huomaamatta. Se on koonnut väkeä koolle Jumalan sanan ääreen jakamaan ilot ja surut. Kutsu on soinut kirkon kellojen soinnissa. Kelloista pienempään on kirjoitettu: ”Kootkaa minulle minun pyhäni, jotka minun liitostani enemmän pitävät kuin uhrista”. Ps 50:5.

Suurempi kello on vuodelta 1845, jossa kirjoitus ruotsiksi.  Suomennettuna se kuuluu: ”Kuule, Jumala vielä tarjoaa sinulle armoaan.  Katso, temppelin ovet avautuvat, ehkä seuraavan kerran kellon kaikuessa avautuu sinulle haudan portti.  Et mene enää Herran huoneeseen, huoneesi valmistetaan maan multaan”.

Jumalasuhde

Suhde Jumalaan on ihmisen tärkein suhde. Jokainen ihminen on luotu Jumalan kuvaksi ja Hänen rakkautensa kohteeksi. Jumala pitää meitä silmäteränään.

Tämä tuntuu joskus käsittämättömältä, miten Jumala voi olla kiinnostunut pienestä ihmisestä. Tätä pohtii psalmin kirjoittajakin psalmissa 8.

Herra, meidän Jumalamme, kuinka suuri onkaan sinun nimesi maan päällä! Se julistaa sinun taivaallista kirkkauttasi.
 Lasten ja imeväisten huudot todistavat sinun voimastasi. Ne ovat kilpenä jumalattomia vastaan, ne vaientavat vihamiehen ja kostoa janoavan.
 Kun minä katselen taivasta, sinun kättesi työtä, kuuta ja tähtiä, jotka olet asettanut paikoilleen
-- mikä on ihminen! Kuitenkin sinä häntä muistat. Mikä on ihmislapsi! Kuitenkin pidät hänestä huolen.
Sinä teit hänestä lähes kaltaisesi olennon, seppelöit hänet kunnialla ja kirkkaudella.
 Sinä panit hänet hallitsemaan luotujasi, asetit kaiken hänen valtaansa:
lampaat ja härät, kaiken karjan, metsän villit eläimet,
taivaan linnut ja meren kalat, kaikki vesissä liikkuvat.
Herra, meidän Jumalamme, suuri on sinun nimesi kautta koko maailman!

Suhdetta Jumalaan pidetään yllä rukouksella, raamatunluvulla, ehtoollisella ja kristittyjen yhteentulemisella. Kaikkea tätä on messuissa ja hengellisissä tilaisuuksissa tarjolla kirkkorakennuksessamme.

Leppävirran kirkko kesäpäivänä kuvattuna

Matka jatkuu

Kirkonkelloista pienemmän teksti ...ehkä seuraavan kerran kellon kaikuessa avautuu sinulle haudan portti.  Et mene enää Herran huoneeseen, huoneesi valmistetaan maan multaan,  johdattelee ajatukset vieressä olevaan Kirkon vanhalle hautausmaalle. Käy portista sisään.

Tämä hautausmaa otettiin uudelleen hautausmaakäyttöön 2000-luvulla. Alueella on vielä hautoja 1800-luvulta.
Siellä on myös höyrylaivaonnettomuudessa menehtyneiden muistomerkki kirkon eteläpuoleisen oven lähellä olevalla hautausmaan kulmalla.