Kaste

Kastejärjestelyt voit aloittaa ottamalla yhteyttä kirkkoherranvirastoon, puh 040 176 3555. Tällöin sovitaan  kastepappi, jonka kanssa käytännön järjestelyistä sovitaan vielä tarkemmin. Leppävirran seurakunnassa kasteita toimitetaan lauantaina klo 11 ja klo 15 ja sunnuntaina klo 12 jälkeen. Tarvittaessa kasteita voidaan järjestää muinakin päivinä.

Kastettava tarvitsee vähintään kaksi kummia (1.7. jälkeen yksi kummi), jotka ovat Suomen evankelis-luterilaisen kirkon konfirmoituja jäseniä. Näiden oman kirkkomme konfirmoitujen jäsenien lisäksi kummina voi toimia myös henkilö, joka kuuluu johonkin luterilaisen kirkon toimittaman kasteen hyväksyvään kristilliseen kirkkokuntaan. Kirkkoherran luvalla riittää myös yksi kummi.

Kasteen voi järjestää jumalanpalveluksen yhteydessä, perheen kotona, seurakunnan tiloissa tai muussa sopivassa tilassa. Seurakunnan tilojen varaamisesta voi sopia kastetta varatessa. Tilavaraukset

Kastevihko sisältää tietoa kasteen merkityksestä ja tilaisuuden kulusta. Oman seurakuntamme kastesivut löydät tästä.

Kastemaljaan heijastuu Luojan aurinko ja kuu
kukkulat ja laaksot maan,
ihmeet Kaikkivaltiaan.