Kirkonkylän hautausmaa

Rinnetie 11

Vaellus päättyy hautausmaalle, elämän päätepisteen äärelle. Tällä kirkonkylän hautausmaalla on monien leppävirtalaisten viimeinen leposija. Hautausmaita seurakunnalla on sankarihautausmaan lisäksi 9 käytössä olevaa hautausmaata.

Kristillisen ajattelun mukaan kuolema ei ole piste, vaan puolipiste. Sen jälkeen elämä jatkuu ikuisuudessa, taivaallisen Isämme luoma. Se on kristityn todellinen koti ja elämä on vaellusta kohti tuota kotia.
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän
. Johannes 3:16

Tällä pienen pyhiinvaelluksen päätepisteellä voit pohtia vielä koko elämänkaarta samalla, kun rukoilet ilmansuuntarukouksen.

Suojauksen kehä - ilmansuuntarukous

Ilmansuuntarukous on saanut virikkeensä kelttiläisestä kristillisyydestä, sitä voidaan soveltaa monella tavalla, esimerkiksi liittämällä rukouksen sisällöiksi alullaan olevat, ajankohtaiset, kohta päättyvät tai vielä uinuvat asiat. Ilmansuuntiin voi lisätä myös pystyakselin. Näin tulemme piirtäneeksi ympärillemme suojaavan siunauksen muurin, eteemme, taaksemme, sivuillemme, allemme ja yllemme.
(Käänny rukouksessa kulloinkin mainittuun suuntaan, lue lyhyet rukoukset ja anna mielesi ja ajatustesi muodostaa hiljaisuudessa rukouksensa. Voit kääntyessäsi myös tehdä ristinmerkin. Jonkun hetken kuluttua vaihda taas suuntaa.)

Itä
Käännyn kohti itää, auringon nousun, kevään ja syntymän ilmansuuntaan.
Kiitos syntymästä, lapsuudesta ja nuoruudesta.
Mikä oli hyvää, mikä oli pahaa, kaiken sen jätän Jumalalle.
Siunaamme alkumme Kristuksen sydämellisellä luomisvoimalla, rakkaudella ja läsnäololla.

Etelä
Käännyn kohti etelää, täyden päivän, kesän, voiman ja hedelmällisyyden ilmansuuntaan.
Kiitos elämän keskipäivästä.
Olen tässä päivässä, tässä hetkessä. Kuuntelen elämääni.
Mitä on paraikaa, hyvää tai pahaa.
Jätän sen Jumalalle.
Annamme Sinulle voimamme, olemuksemme ja ymmärryksemme.

Länsi
Katson kohti länttä, illan, syksyn, elonkorjuun ja vanhuuden ilmansuuntaan.
Edessä on alkava elämän alkua.
Mitä uutta on näkyvissä, hyvää tai pahaa.
Siunaa elämäni sato.

Pohjoinen
Käännyn kohti pohjoista, yön, talven, hämärän ja kuoleman ilmansuuntaa.
Paljon on sellaista, mistä en tiedä vielä
mitään.
Mikä on levossa, mikä uinuu, odottaa
nousemistaan. Mikä on pimeässä.
Jätän sen Jumalalle.
Siunaamme yömme sinun nimelläsi.

Alhaalla
Käännän kasvoni alas.
Mikä on kauheaa ja pelottavaa.
Ole turvanani Jumala
.
Ylhäällä
Käännän katseeni ylös, kohti kattoa ja sen
takana olevaa taivasta.
Minne annan kaikkeni, kenelle minä
kuulun, kuka minut näkee?

Annan kaikki asiani, ajatukseni ja aikeeni,
annan itseni Jumalalle.
Aamen

Vanha metallista taottu hautaristi, joka on ruostunut eikä nimilaatasta saa enää selvää.

Siunaus matkallesi

Tulkoon tie sinua vastaan, olkoon tuuli aina myötäinen, päivä poskillesi
paistakoon, sade pelloillesi virratkoon.
Ja kunnes kohdataan, elämäsi jääköön käsiin Jumalan.  (virsi 979)

Siunatkoon elämäsi matkan aina sen päätökseen saakka laupias ja armollinen Jumala, Isä ja Poika ja Pyhä Henki!