Hautajaiset

"Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta huonetta – enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan." (Joh. 14:1-2)

Hautaan siunaamisessa seurakunta saattaa vainajan viimeiselle matkalle rukouksin ja Jumalan sanaan turvaten. Surun keskelle tuo lohtua toivo jälleennäkemisestä.

Hautajaiset jakautuvat kahteen osaan – siunaukseen ja muistotilaisuuteen. Siunaus järjestetään kirkossa tai hautausmaalla. Muistotilaisuus on omaisten järjestämä tilaisuus, jonka voi pitää seurakunnan tiloissa, kotona tai muussa omaisten hyväksi katsomassa paikassa.

Hautajaisjärjestelyt kannattaa aloittaa ottamalla yhteyttä kirkkoherranvirastoon puh. 040 176 3555. Silloin sovitaan hautaan siunaamisen aika ja paikka. Samoin kuin muut hautaamiseen liittyvät asiat.

Leppävirran seurakunnassa hautajaisia järjestetään tavallisimmin perjantaisin ja lauantaisin. Tarvittaessa myös muut päivät tulevat kyseeseen, esimerkiksi saattojoukon ollessa pieni. Sopivasta ajankohdasta voi neuvotella, kun varaa hautajaisia kirkkoherranvirastosta.

Hautajaisia varatessa sovitaan myös siunaava pappi. Hän on omaisiin yhteydessä ja sopii ajan siunauskeskustelulle. Tapaamisessa puhutaan hautajaisten käytännön järjestelyistä ja vainajan elämästä. Siunauskeskustelun yhteydessä sovitaan lisäksi siunauksen virsistä ja muusta musiikista. Mikäli omaisilla on musiikin suhteen erityistoiveita, heidän on syytä olla niiden tiimoilta yhteydessä kanttoriin.

Seurakunta pyrkii tukemaan surun kohdanneita. Seurakunnassa järjestetään sururyhmiä, joissa voi vertaisryhmässä jakaa surun tunteita ja kokemuksia. Halutessaan voi hautajaisten jälkeenkin ottaa yhteyttä seurakunnan työntekijään ja sopia juttutuokion hänen kanssaan.

Sanomakellot

Vainajan muistoksi soitetaan sanomakelloja. Poismenosta kertoo myös nimi jumalanpalveluksen ja lehtien ilmoituksissa.

Sanomakellojen soittamisesta sovitaan kirkkoherranvirastolla. Sanomakelloja soitetaan keskiviikkoisin ja torstaisin (sovittava viimeistään tiistaina)

Kellojensoitto kertoo seurakunnan jäsenen poismenosta ja mahdollistaa omaisten hiljentymisen vaikkapa kirkkopihalla.

Vainajan nimi kirkossa ja lehdessä

Mikäli omaiset haluavat, seurakunnan jäsenen kuolemasta ilmoitetaan jumalanpalveluksessa sekä paikallislehti Soisalon seudussa. Ilmoitus luetaan Leppävirran kirkon jumalanpalveluksessa omaisten kanssa sovittuna sunnuntaina. Lehdessä nimitieto on kirkossa ilmoittamisen jälkeen.

Kynttilän liekki kertoo, että en unohda,
sinua, joka kuljit, kanssani matkalla,
sinua joka täältä, sait kutsun lähteä,
sinua joka lensit, lähelle tähteä.
Kynttilän liekki kertoo: muistelen sinua,
mielessä kipu ja kiitos, haikeaa kaipausta.
Olisin tahtonut vielä, kanssasi kulkea,
olemuksesi rakkaan, syliini sulkea.
Kynttilän liekki kertoo, että en yksin jää.
Hennoinkin liekki voi kantaa, ikuista elämää.
Hän joka rakasti kerran, ei kuole milloinkaan.
Syttyvät tuhannet liekit, haudoille palamaan.
- Anna-Mari Kaskinen -

Kynttilälyhtyjä sytytettyinä pimeässä illassa, taustalla havuja ja valopisteitä
Kuva: Hanna Huovinen
Arkun kantaja, kuvassa näkyy vain käsi, kantohihna ja arkkua

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö

Kuoleman koskettaminen paljastaa elämän rajallisuuden. Omien läheisten lisäksi tukea antaa myös seurakunta.

Kuoleman jälkeen on toivoa